Var har ni hört det förut? Naturligtvis här i Omega-3 Bloggen! Nu bekräftas detta dock av ny forskning som visar att kvinnor som genomgått klimaktieriet och som tar kosttillskott med omega-3 i minst tio år löper betydligt mindre risk för bröstcancer. Forskningen publiceras inom kort i tidskriften Cancer, Epidemiology, Biomarkers & Prevention, som ges ut av amerikanska organisationen American Association for Cancer Research.
Regelbunden konsumtion av kosttillskott med omega-3 över tid, och då framförallt fettsyrorna EPA och DHA, ledde till hela 32% lägre risk för den vanligaste formen av bröstcancer.
Forskarna frågade över 35.000 kvinnor i åldrarna 50 till 76 år i delstaten Washington om deras livsstilsvanor. Kvinnorna var särskilt utvalda för att inte ha någon historik av bröstcancer. Efter sex år hade man identifierat totalt 880 fall av bröstcancer, dvs cirka 2,5% av samtliga deltagare hade fått sjukdomen.
Forskarna fann också att inga andra kosttillskott förutom omega-3 hade någon påtaglig effekt på att förebygga bröstcancer.
Bröstcancer är ett vanligt folkhälsoproblem i västvärlden. Bara i USA drabbas cirka 207.000 kvinnor varje år av bröstcancer; och sjukdomen leder varje år till nästan 40.000 dödsfall där borta. Det är helt sinnessjuk statistik, och man behöver inte reflektera särskilt länge över att det finns en poäng att försöka ta till billiga, effektiva sätt att förebygga sjukdomen. Omega-3 är som vi har sett tidigare ett bra sätt, inte minst för att den i princip saknar biverkningar.
Source: Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, American Association for Cancer Research (AACR) Canc Epidemiol Biomark Prevent. July 19, 2010.