Omega-3 Bloggen

Allt du behöver veta om Omega-3 och fiskolja.

Nisse Simonsson är en numer pensionerad överläkare, som dessutom är författare och krönikör i Dagens Medicin. Dessutom har han medverkat i flera program i SVT, bl a ”Sjuka genier” och en mängd olika tv-program med medicinsk anknytning. Han är en person som verkligen upplevt fördelarna med Omega-3. Det är fantastiskt kul att läsa om ”success stories”, där folk som satsat på att få i sig ordentligt med Omega-3 verkligen känt en stor skillnad! Och extra kul att han råkar vara en väldigt känd läkare!

Nisse hade enorma problem med reumatism och magproblem i form av ulcerös kolit (som vi skrev om för några dagar sedan). En norsk kompis till honom rekommenderade Omega-3 i kosttillskott, och resultatet lät inte vänta på sig.

Som Nisse skriver:

Jag gjorde som han sade och sedan har jag varit rask som en mjäll harpist. Magen bra och lederna bra till 90 procent. Nu i närmare 5 år anfallsfri vilket aldrig hänt tidigare. Det var ju remarkabelt och jag började läsa på och kom fram att det som funkade på mig inte var ett mirakel. Och egentligen inget nytt.

Fantastiskt kul! Låt oss hoppas att fler där ute med reumatism, ulcerös kolit och andra sjukdomar som Omega-3 kan lindra har en kompis som Nisse hade. För tänk vad livet är enklare och härligare att leva när man slipper dessa kroniska åkommor!

Lagom till kräftsäsongen (vi fokuserar mycket på timing här på Omega-3 Bloggen) kan vi rekommendera ett underbart gott recept på strömming i DN (bilden lånad från dem). Med spenat, fetaost och en massa andra goda grönsaker är det inte bara fullt med Omega-3 fetter, det är även kalorisnålt i övrigt!

Som vanligt har vi provlagat receptet, denna gång trots att vi egentligen inte gillar strömming. Vårt omdöme är att den som gillar strömming kommer att bli frälst, medan den som kanske gillar det mindre får nöja sig att ha hittat en bra källa på Omega-3 fetter som smakar rätt gott och kan variera annan fet fisk eller kosttillskotten.

I en artikel i Aftonbladet sägs det att man kan avgöra från sin egen spegelbild om man mår bra eller inte. Till exempel är blodsprängda ögon, glåmig hy och grått hår tecken på dolda sjukdomar. Ännu en gång känns detta som rubrikmakeri av sensationslystna journalister. Att skriva om ”dolda sjukdomar” är över huvud taget en välbeprövad journalistisk konst!

Istället för att oroa sig för dolda sjukdomar (som i de flesta fall inte är annat än kvällstidningarnas påhitt) uppmanar vi våra läsare att äta varierat och bra (förslagsvis enligt tallriksmodellen), motionera regelbundet och äta mycket fet fisk som är rik på Omega-3! Är man orolig för blodsprängda ögon, glåmig hy eller grått hår kan man också lugna sig med att kost rik på Omega-3 kan underlätta dessa åkommor. Läs mer här och här.

Vi har tidigare diskuterat forskning som påvisar att kosten i Sverige och Västeuropa har blivit för entydlig, med för mycket köttprodukter vilket har rubbat balansen av kroppens fettsyror. En nyligen publicerad studie gjord av branschorganisationen Freshfel visar på att vi även äter för lite grönsaker och frukt. Sverige hamnar på en pinsam 17:e plats bland 27-EU länder och Norge.

Livsmedelsverket ordinerar att vi ska få i oss 500 gram frukt och grönsaker / dag, livsmedelsverket ordinerar även att vi få i oss 2-3 gram Omega-3 fettsyror/ dag, även detta är något som den svenska befolkningen har svårt med.

Så vad är lösningen? Den enkla lösningen är som alltid att försöka variera sin kost och motionera tillräckligt. Att inte bara äta det som är lättlagat för att man är stressad över jobb och familj. Det måste alltid vara viktigast att ta hand om sin kropp, en frisk och kry kropp kan göra underverk för både familjeliv och karriär, det börjar bli dags för oss att inse detta!

Artikeln finns att läsa här!

Att ett glas rödvin om dagen skulle vara nyttigt för kroppen och framförallt hjärtat har ju förespråkats av läkare sedan länge. Vad som inte varit känt tidigare är om och i så fall hur alkohol påverkar kroppens upptag av Omega-3.

I en paneuropeisk studie som nyligen slutfördes i Belgien, England och Italien (extern länk på engelska) har forskare kommit fram till den slående (och roliga, för oss som gillar att ta ett glas titt som tätt) slutsatsen att alkohol inverkar mycket positivt på nivån av Omega-3 fetter i kroppen. En drink om dagen för kvinnor, och två för män gav betydligt högre nivåer av Omega-3 i kroppen, oberoende av kost, dvs att forskarna har kontrollerat att detta inte berodde på att vissa åt betydligt mer fisk än andra.

Ett glas rött om dagen är ansett som rätt hälsosamt för hjärtat. Men det är klart att det är kul med en till viktig effekt, nämligen på kroppens förmåga att ta upp Omega-3. Ni som inte gillar rödvin kan också glädja er extra mycket åt att det inte bara var rödvin som var effektivt, utan även öl och starksprit. Dock kunde forskarna uppfatta att vin hade en något starkare effekt.

DN publicerar idag en amerikansk undersökning som bekräftar att rätt kost förebygger Alzheimers / demens. Det är egentligen inte så konstigt när man tänker på det – kroppen i allmänhet och hjärnan i synnerhet blir ju ett resultat av vad vi stoppar i oss. Och stoppar vi i oss ”rätt” saker – till exempel i form av fet fisk rik på Omega-3 – är det klart att kroppen och hjärnan mår bättre.

Detta har vi tidigare skrivit om här på Omega-3 bloggen. Kom ihåg att fet fisk är ”mat för hjärnan”, och om du inte äter det 2-3 gånger i veckan bör du få i dig Omega-3 via kosttillskott.

En omfattande studie av fördelarna med Omega-3 och D-vitamin har inletts i USA. Studien ämnar att undersöka dessa ämnens förebyggande effekt mot cancer, hjärtsjukdomar och stroke. Tidigare forskning som Omega-3-bloggen har tagit upp har påvisat liknande fördelar dessa ämnen har för kroppen.

Studien omfattar 20 000 personer i åldrarna 60+ och går under benämningen VITAL (VITamin D and omegA-3 triaL) och väntas pågå i 5 år och utförs av forskare vid Brigham and Women’s Hospital i Boston, USA. Omega-3-bloggen kommer självfallet återkomma till studien när nya nyheter presenteras!

Känns det segt att komma tillbaks till vardagen efter semestern? Svårt att hitta motivationen att börja träna igen efter allt rosévin i sommarsolen? Sugen på att få bort extra kilon som semestern har medfört? I dagens Aftonbladet får vi tips om hur vi enkelt kan komma igång igen med våra friska liv!

De tips som presenteras inkluderar det vi alla vet men inte gör tillräckligt ofta, som t ex att  få rutin med motionen, ställa bilen  hemma när den inte behövs och gå en frisk promenad istället. Ovanpå motion gäller det alltid att äta rätt, att få i sig en varierande kost som inte bara innehåller det vi tycker är lätt att laga, utan även inkluderar fisk och grönsaker. En viktig del av fettförbränningen och kroppens välbefinnande utgörs av de fettsyror vi får i oss av Omega-3 rik kost. Därför kommer vi att fortsätta att tala oss varma om hur viktigt Omega-3 är för träningen och kroppens välbefinnande!

Artikeln finns att läsa i sin helhet här!

För den som är lite huslig, gillar bröd och samtidigt vill ha i sig Omega-3 finns här på Allt om Mat (där bilden också är lånad från) ett recept på väldigt gott bröd som är rikt på Omega-3.

Hur kan det vara Omega-3 när det inte innehåller fisk? Genom linfrön och valnötter, som visserligen innehåller det något mindre viktiga fettet ALA, men ändå till viss mån ger dig de essentiella fettsyror du behöver!

Vi har testbakat brödet – och det smakar lika smaskigt som det ser ut. Och det bästa av allt? Brödet är smockfullt med Omega-3 fetter!

Fetman ökar i västvärlden! Ingen nyhet att midjemåtten blivit allt större – inte bara i USA men också i Sverige. Till exempel är 44% av Sveriges befolkning överviktig eller fet. Visst kan det kännas tungt när man motionerar och försöker äta nyttigt och ändå går upp i vikt?

Det finns inga enkla knep för att gå ner i vikt. Det handlar om att sätta upp ett tydligt och realistiskt mål och sedan verkligen vilja uppnå det genom att träget motionera och äta lite bättre. Samtidigt kan man ju ta till vissa knep på vägen – Omega-3 är ju väldigt bra för fettförbränningen – det har vi sett både hos Carolina Gynning och diverse personliga tränare. Så tänk positivt, ut och motionera, försök äta lite bättre och få i dig mycket fet fisk!