omega-3-bbcs-oärliga-attack
Ansedda brittiska BBC (deras motsvarighet till vår svenska public service, SVT) försöker sig på en ”kritisk” artikel om omega-3. Men faller på eget grepp.

Här är ett exempel på det tråkiga tonläget i artikeln. Det känns som att journalisten verkligen letar saker att hacka på.

”Hardly a week goes by without yet another media report…

…But how much of this is hype, and how much reality? Is there a danger that a largely fish-derived fatty acid is being turned into a modern-day magic potion?”

Sedan fortsätter de med att i ett svep kritisera de över 12.500 vetenskapliga studier som genomförts de senaste 10 åren som visar på olika fördelar med omega-3.

”…if so many of the claims are just hype, how did it get to that stage? Why are so many benefits laid at the door of omega-3?”

Säkert att några av dessa studier har brister i sina respektive genomföranden; men det är ju rentav intellektuellt oärligt att i ett svep hacka på 12.500 studier utan något som helst underlag!

Fy, BBC – gör om, gör rätt!

Bookmark and Share